دوشنبه, آذر 7, 1401
12.9 C
Rasht
خانهدسته‌بندی نشدهمنتظر 4 خودرو ارزان قیمت باشید/جایگزین پراید مشخص شد

منتظر 4 خودرو ارزان قیمت باشید/جایگزین پراید مشخص شد

به گفته سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، یک پلتفرم مشترک داخلی برای تولید خودروهای ارزان با قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان (معادل ۵تا ۶هزار دلار) طراحی می‌شود. عبدالله توکلی‌لاهیجانی گفت: طراحی این پلتفرم با مشارکت ۲ خودروساز بزرگ داخلی و برای تولید حداقل ۴ مدل خودروی ارزان‌قیمت انجام می‌شود و محصولات آن در نیمه نخست سال ۱۴۰۲به بازار می‌آید. در واقع می‌توان از نظر قیمت، جایگزینی برای پراید در نظر گرفت.

به اعتقاد اغلب کارشناسان، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در ۳ سال گذشته، کاهش تولید در شرکت‌های خودروساز داخلی است. طبق آمارها، خودروسازان داخلی فقط  قادر به تأمین ۶۵ درصد از تقاضای بازار هستند و بازار با کمبود ۳۵ درصدی تولید مواجه است. پیش از این منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت نیز این موضوع را تأیید کرده و گفته بود: وقتی برای تقاضا عرضه کمی وجود دارد، به‌طور طبیعی افزایش قیمت اتفاق می‌افتد و فاصله معناداری بین قیمت عرضه کارخانه و بازار ایجاد می‌شود. محاسبات انجام شده نشان می‌دهد با عرضه یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو، روند عرضه و تقاضا را در بازار خودرو به هم نزدیک خواهد کرد.

در عین حال برخی برآوردها نشان می‌دهد حذف پراید، به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی داخلی، از چرخه تولید، با توجه به آنکه نرخ آن سازگاری زیادی با قدرت خرید بخش کم‌درآمد جامعه داشت، بازار خودرو را از چرخه تعادل خارج کرده است. در واقع بیشتر تقاضای بازار مربوط به ‌خودروهای ارزان‌قیمت بود. با حذف پراید از چرخه تولید، خیلی از افراد دیگر قادر به خرید خودرو نبودند و بازار با نوعی آشفتگی مواجه شد. انتظار می‌رود این موضوع بر قیمت سایر خودروهای داخلی نیز تأثیر گذاشته باشد. در چنین شرایطی وزارت صنعت در تلاش است با محاسبه قدرت خرید جامعه، محصول استانداردی را به بازار ارائه کند که از نظر قیمت مشابه پراید باشد و بتواند بخش زیادی از نیازهای جامعه را برطرف سازد.

 ورود جایگزین پراید به بازار

عبدالله توکلی‌لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با هدایت وزارت صنعت و با همکاری سایپا و ایران خودرو پلتفرم مشترکی در حال طراحی است که می‌توان محصولاتی را بر مبنای آن تولید کرد که مطابق با قدرت خرید بخش زیادی از جامعه باشد.

او با بیان اینکه محصولات این پلتفرم مشترک، تا نیمه نخست سال ۱۴۰۲ به بازار می‌آید، افزود: طبق محاسبات انجام شده، این پلتفرم مشترک در شرکت‌های خودروساز داخلی با هدف تولید حداقل ۴ خودروی مختلف طراحی می‌شود که میانگین قیمت آن رقمی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون تومان یا معادل ۵ تا ۶ هزار دلار است.

توکلی‌لاریجانی ادامه داد که تاکنون هیچ خودرویی نتوانسته از لحاظ قیمت، جایگزین پراید شود و تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم در تولید خودروهای داخلی تیراژ تولید است. به‌طوری که اگر تیراژ تولید از یک محدوده پایین‌تر باشد تولید آن خودرو، صرفه اقتصادی نخواهد داشت. بر همین اساس قرار است روی پلتفرم اقتصادی در حال طراحی، سالانه ۳۰۰هزار دستگاه خودرو تولید شود تا هم صرفه اقتصادی داشته باشد و هم بتواند از نظر قیمت جایگزین پراید شود.

او تأکید کرد: با طراحی این پلتفرم هریک از ۲ شرکت بزرگ خودروساز داخلی می‌توانند محصول خاص خود را متناسب با شرایط بازار با آپشن‌های مختلف و در عین حال متناسب با استانداردهای ۸۵ گانه تولید کنند و نیاز بازار را به ‌خودروهای ارزان‌قیمت و استاندارد و به‌روز، که هم‌اکنون حلقه مفقوده بازار است، رفع کنند. به‌گفته او طراحی این پلتفرم به‌گونه‌ای است که بتواند برای تولید خودروهای برقی نیز استفاده شود.

نحوه طراحی پلتفرم

سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت خبر داده که طراحی این پلتفرم در داخل در حال انجام است. ولی در صورت لزوم می‌توان از نظر مشاوران خارجی نیز بهره گرفت. بر اساس اطلاعات موجود، در فرایند طراحی تا تولید این خودرو که احتمالا یک سال و نیم زمان می‌برد، برخی شرکت‌های بین‌المللی فعال در زمینه طراحی نیز مشارکت می‌کنند. با این حال بخش اصلی طراحی این پلتفرم اقتصادی در داخل انجام خواهد شد و طراحان خارجی احتمالا در طول انجام کار نسبت به رفع ایرادات احتمالی پلتفرم اقدام می‌کنند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی است که محصولات نهایی این پلتفرم، از طراحی‌های به‌روز و استانداردهای بالای ایمنی برخوردار خواهند بود که کاربرد شهری دارد و می‌تواند در زمره خودروهای کوچک اندام دسته بندی شود.

حل مشکل تأمین قطعه خودروسازان

عبدالله توکلی‌لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش عرضه خودرو به بازار در۲ماه گذشته خبر داد و گفت: حجم عرضه خودرو ازطریق تجاری‌سازی محصولات دپو شده از اواخر سال ۱۴۰۰ تاکنون افزایش یافته و این موضوع کاهش تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان را به همراه داشته که در زمستان پارسال حتی به ۲۵۰هزار دستگاه هم رسیده بود؛ ولی اکنون به ۷۰هزار دستگاه کاهش یافته است.

او با بیان اینکه سرعت تکمیل خودروهای ناقص در خودروسازان افزایش یافته تأکید کرد: با افزایش تجاری‌سازی‌ خودروها، تعداد خودروهای دپو شده در ایران‌خودرو و سایپا رو به کاهش است. انتظار می‌رود با تکمیل خودروهای ناقص، به‌زودی تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان به حداقل برسد.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نیز درباره چگونگی تکمیل خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروسازی‌ گفت: پیش ‌از این مشکلاتی در زمینه تأمین قطعات به‌علت مسئله ریزتراشه‌ها در دنیا وجود داشت، اما اکنون این مشکل برطرف ‌شده است.

او اضافه کرد: سعی داریم با افزایش تیراژ تولید و تجاری‌سازی خودروها، چیزی به‌عنوان خودروی ناقص نداشته باشیم. به‌گفته او طبق هدف‌گذاری انجام شده و برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، امسال ۱.۵میلیون‌ دستگاه خودرو تولید می‌شود.

منطقی همچنین درباره واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی‌ گفت: تمام موانع برای واگذاری سهام خودروسازان شناسایی ‌شده است و در حال رفع آن‌ها هستیم. بنابراین در دوره زمانی تقریباً 6 ماهه این اتفاق رخ می‌دهد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر