شنبه, اردیبهشت 31, 1401
16.9 C
Rasht
خانهدسته‌بندی نشدهقیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی ۹۰ درصد کالا‌ها

قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی ۹۰ درصد کالا‌ها

 

به گفته رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، 90 درصد کالاها مشمول پنجمین مرحله درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده شده‌اند و در مرحله ششم نوبت به مابقی کالا‌ها می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس تابش که در برنامه میز اقتصاد حضور داشت درباره چرایی درج قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها، گفت: ابتدا قرار بود قیمت تولیدکننده روی کالا‌ها درج شود. به استناد ماده 15 قانون نظام صنفی، عرضه کننده خرد مکلف است قیمت مصرف کننده را به شکلی که دقیقا برای مشتری و مصرف کننده قابل رویت باشد، روی قفسه و یا روی کالا بزند.

متاسفانه برخی اصناف این قانون را اجرا نکردند. بنابراین تصمیم گرفتیم که از اول اسفند ماه 1400 همه تولیدکنندگانی که مشمول درج قیمت تولیدکننده بودند را همزمان ملزم به درج قیمت مصرف کننده هم بکنیم. به این ترتیب خریدار نهایی همزمان از قیمت تولید کالا و قیمت نهایی مصرف کننده مطلع می‌شود.

تابش درباره دلیل درج حداکثر قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها گفت: شاید فروشنده‌ای بخواهد با کوتاه کردن طول زنجیره تولید، توزیع و مصرف، کالا را با قیمتی پایین‌تر به دست مصرف کننده برساند و با فروش بیشتر سود بیشتری نصیب خود کند. در نهایت تصمیم بر این شد بنویسیم حداکثر قیمت مصرف کننده، که اگر کسی خواست فروش بیشتر را به سود کمتر ترجیح بدهد از این قانون و از این دستورالعمل بهره‌مند بشود.

او گفت: این رویه می‌تواند بین فروشندگان رقابت ایجاد کند. بطوریکه یک نفر ممکن است به جای 15 درصد سود خرده فروشی،با دریافت 10 درصد سود خرده فروشی، مشتری بیشتری جذب کند و فروش بیشتری داشته باشد.

تابش در ادامه با بیان اینکه اجرای قانون الزامی است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود، افزود: در سیستم قبلی فروشنده کالا به تولیدکننده پیشنهاد درج قیمت مصرف کننده بالاتر از نرخ واقعی می‌داد. تولید کننده هم برای کسب سود بیشتر ترغیب به این کار می‌شد که در نهایت به ضرر مصرف کننده نهایی بود. اما اکنون با اجرای این طرح، قیمت تولید کننده روی کالا به منزله فاکتور فروش تولید کننده است و برای مصرف کننده شفاف سازی شده است.

او گفت: هم اکنون بخش بزرگی از شبکه توزیع کالا مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت‌ها را رعایت می‌کنند. برای بخش اندکی هم که رعایت نمی‌کنند شفاف سازی صورت گرفته است.

صندوق مکانیزه فروش، حلقه مفقوده شفافیت در قیمت گذاری

رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با بیان اینکه متولی قانون صندوق مکانیزه فروش سازمان اصناف است، گفت: حلقه مفقود شده شفافیت در قیمت گذاری همین صندوق است و باید قیمت مصرف کننده با سامانه الکترونیکی فروش نهایی شود که متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده است. هر چقدر نظارت‌ها به سمت مکانیزه شدن برود، نظارت‌ها هوشمند و برخط می‌شود.

تابش با اشاره به اینکه همزمان با اجرای طرح، رصد بازار نیز انجام می‌شود، افزود: در مرحله پنجم 90 درصد کالا‌ها مشمول درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده شده‌اند و در مرحله ششم نیز مابقی کالا‌ها مشمول این طرح می‌شوند.

او گفت: در اجرای درج قیمت روی کالا برای برخی کالا‌های سرمایه‌ای مانند لوازم خانگی به دلیل هزینه حمل کالا و برخی هزینه‌های دیگر ممکن است درج حداکثر قیمت مصرف کننده امکان پذیر نباشد. اما در مورد کالا‌های تند گردش مانند مواد غذایی و خوراکی که هزینه حمل تاثیر زیادی روی قیمت نهایی ندارد می‌تواند ایجاد رقابت کند. وی درباره نحوه درج قیمت روی کالا‌های وارداتی گفت: قیمت وارد کننده و حداکثر قیمت مصرف کننده برای این کالا‌ها در نظر گرفته شده است.

به گفته تابش کالا‌های زیر فعلا شامل درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده نمی‌شوند:

  • اقلام دارویی و پزشکی
  • مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای غیرقابل عرضه برای مصرف کننده نهایی
  • البسه، پوشاک و پارچه
  • طلا، جواهرات و زیورالات
  • صنایع دستی
  • محصولات فله
  • محصولات بورسی
  • ابزارآلاتی که بسته بندی ندارد
  • انواع لوازم التحیر
  • گوشت، مرغ و تخم مرغ
  • شکر و برنج فله

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه هم اکنون درج قیمت‌ها به کندی صورت می‌گیرد، افزود: دفاتر تخصصی در وزارت صمت برای اطمینان از تاریخ درج شده روی کالا و قیمت‌های اصلی ملزم به رصد جدی بازار شده‌اند.

 

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر