شنبه, اردیبهشت 31, 1401
16.9 C
Rasht
خانهدسته‌بندی نشدهصنعت دریایی نیازمند ایده های استارت آپی

صنعت دریایی نیازمند ایده های استارت آپی

 

مدیر توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طبق مطالعات انجام شده، صنایع دریایی ایران علیرغم بهره‌مندی از پتانسیل مناسب، در این سال‌ها فاقد نوآوری بوده است و به ذهن­‌های کنجکاو و چالاک نیاز دارد. مسلماً گره مشکلات این صنعت به کمک استارت آپ‌ها باز خواهد شد.

روح الله ارجمندی به ایسنا گفت: در سال‌های اخیر کمک به توسعه زیست‌بوم شرکت‌های نوپا و شرکت‌های دانش بنیان یکی از ماموریت‌های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است. شناسایی جهت‌گیری‌های این شرکت‌ها از یک سو و شناخت موضوعات و چالش‌های راهبردی کشور از سوی دیگر می‌تواند به راهنمایی مسیرهای جدید برای شکل‌گیری و رشد این­گونه شرکت‌ها کمک کند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین وظایف معاونت علمی، هدایت و بازگشایی مسیرهایی جدید برای اکوسیستم شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان است تا اثرات اقتصادی و اجتماعی آن‌ها به حداکثر برسد.

وی اظهار کرد: بر این اساس طرح آینده‌نگاری ملی که دبیرخانه آن در معاونت علمی و فناوری مستقر است، تلاش دارد ضمن بررسی الگوهای نوین کسب‌وکارهای نوپا در سطح جهانی و مقایسه آن با رفتارهای شرکت‌های نوپای ایرانی، بر حوزه‌های نوینی متمرکز شود که می‌توانند بیشترین تاثیرات اجتماعی را علاوه بر دستاورد اقتصادی داشته باشند.

ارجمندی اشاره‌ای هم به جزئیات این برنامه داشت و یادآور شد: در این طرح پس از انجام مطالعات مقدماتی و مرور تجربیات سایر کشورها، انجام برنامه ملی آینده ­نگاری علم و فناوری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد و با پیگیری این طرح در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، براساس مصوبه‌ هیات وزیران، اجرای این برنامه بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان دبیرخانه این برنامه قرار گرفت. دبیرخانه برنامه ملی آینده ­نگاری در راستای هدف اصلی خود در ارائه تصویری شفاف از آینده به ذی‌نفعان سطوح مختلف و توسعه تفکر حامی اکوسیستم استارت آپی، با ابزارهای مختلفی اقدام به گفتمان‌­سازی پیرامون توسعه اکوسیستم استارت آپی کرده است.

به گفته وی در این طرح، با بهره‌گیری از رویکرد ترازیابی و شناخت مهم‌ترین روندهای حاکم بر تحولات اکوسیستم‌های استارت آپی سعی شده است که برای شرکت‌های نوپا و دانش بنیان ایرانی مسیرهای جدیدی شناسایی و معرفی شوند.

مدیر توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علمی، فاز اول این طرح را، مطالعه درباره حوزه‌­های استارت آپی مساله محور دانست که شامل “بازار حمل و نقل سوخت در زمینه دریایی”، “بازار حمل و نقل دریایی”، “عملیات و نگهداری کشتی”، “مسیریابی کشتی”، “مدیریت خدمه کشتی”، “بهینه ­سازی زنجیره تامین کالاها”، “مدیریت بنادر”، “امکانات کاربردی فناوری”، “تکنولوژی نوآوری محصول” و “خدمات شبکه‌‌های مالی بیمه” می‌شود و در قالب گزارش‌های مجزا تولید و ارائه شده است.

وی با اشاره به اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد و زندگی امروز مردم دنیا، خاطر نشان کرد: منافع کشورهای صاحب دریا با نیازمندی‌ها، توانایی‌ها و فرهنگ آنها ارتباطی مستقیم دارد. در واقع سیاست دریایی آن کشورها براساس همین مشخصات تدوین می‌شود. این سیاست‌ها در قالب راهبرد دریایی کشورها تبیین می‌شود و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی را به دنبال دارد و دستیابی به هر یک از اهداف بستگی به میزان به کارگیری صحیح و مؤثر نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین و مقررات دارد. این در حالی است که حوزه دریا برای شکوفایی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سه رکن اصلی پیشران قدرت کشور، از توجه کافی برخوردار نبوده و با مسائل متعددی روبرو است.

ارجمندی تاکید کرد که این موارد با شناسایی مسائل اصلی حوزه دریا و ارائه راهکار، پوشش داده می‌شود. وی افزود: در این راستا استارت آپ‌ها می‌توانند در جهت ارتقاء وضعیت کنونی فعالیت داشته و این گونه مسائل را رفع کنند؛ چرا که این تیم‌ها ایده یا فکر را با نوآوری، توسعه و اعتباربخشی به یک محصول یا خدمت، به واقعیت تبدیل می‌کنند و می‌توانند یک مدل تجاری مقیاس‌پذیر با پتانسیل بالا برای ایجاد اشتغال ارائه دهند.

وی به بیان صنایع و فناوری‌های دریایی در زیست بوم فناوری پرداخت و با بیان اینکه صنعت ساخت و تعمیر شناورها یکی از صنایع استراتژیک است که می‌تواند عامل توسعه صنعتی و اقتصاد هر کشور و زمینه‌ای برای رشد صنایع جانبی باشد، افزود: بر این اساس طی سال‌های اخیر رقابت سنگینی بر سر تصاحب سهم بیشتر از بازار ساخت و تعمیر کشتی وجود داشته است. به گونه‌ای که کشورهای چین، کره و ژاپن در سال‌های گذشته نزدیک به ۹۰ درصد تناژ ساخت کشتی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت بنادر کشور، با بیان اینکه بنادر حلقه‌های استراتژیکی هستند که به منظور تسهیل جریان کالا در عرصه بین‌المللی، به عنوان بخش مهمی از یک شبکه گسترده لجستیک، تجارت و تبادل اطلاعات بین نقاط و یا مناطق جغرافیایی دور و نزدیک را فراهم می‌کنند، افزود: از این رو مدیریت بندر برای سازماندهی، نظارت و عملکرد بنادر لازم و ضروری است؛ چرا که در بنادر محموله‌ها، کشتی‌ها، فضاهای اجاره‌ای، انبارها و اسکله‌های بارگیری قرار داشته که به مدیریت کارآمد نیاز دارد. درواقع  با مدیریت صحیح و تسهیل در امور بندری می‌توان جایگاه کشور را در تجارت جهانی ارتقاء داد.

ارجمندی ادامه داد: بر این اساس مهندسی و فناوری دریا لازمه توسعه دریایی و بهره‌برداری از منابع و امکانات دریایی در هر کشور محسوب می‌شود. ایران دارای منابع مهم و ارزشمندی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است. وجود ذخایر عظیم هیدروکربنی نفت و گاز، برخورداری از منابع ارزشمند پروتئینی و زیستی، وجود جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری و همچنین برخورداری از جزایر متعدد، بر اهمیت توسعه فناوری و مهندسی دریا دلالت می‌کند. همچنین توسعه و ارتقاء حمل و نقل دریایی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دریایی از دیگر موضوعاتی هستند که مستلزم توسعه مهندسی و فناوری در دریا هستند.

مدیر توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زنجیره فعالیت‌های استارت آپی حوزه صنایع دریایی را شامل “بازار حمل و نقل سوخت در زمینه دریایی”، “عملیات و نگهداری کشتی”، “مسیریابی کشتی”، “مدیریت خدمه کشتی”، “بهینه‌سازی زنجیره تامین کالاها”، “مدیریت بنادر”، “امکانات کاربردی فناوری”، “تکنولوژی نوآوری محصول” و “خدمات شبکه‌های مالی بیمه” دانست.

ارجمندی برخی از چالش‌های حوزه دریایی را مقررات مربوط به سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و انبار سوخت در شناورها، نوسان قیمت نفت خام، سمیت بالای بنزین، پیدایش دائمی نشت و بالا بودن هزینه‌های تعمیر دانست.

وی به مطالعات انجام شده در زمینه تجربیات جهانی برای مشارکت استارت آپ‌ها در حل چالش‌های این صنعت اشاره و خاطر نشان کرد: “مواد پیشرفته”، “پلتفرم‌های آنلاین”، “بلاکچین”، “هوش مصنوعی”، “تحلیل کلان داده‌ها”، “اتوماسیون و رباتیک” و “اینترنت اشیا” از جمله فناوری‌های مطرح در استارت آپ‌های حوزه صنایع دریایی است.

وی تاکید کرد: استارت آپ‌ها با نوآوری منحصر به فرد، ارزش‌آفرینی می‌کنند؛ بنابراین این واحدهای کارآفرین در جستجوی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در بخش‌های گوناگون اقتصادی بوده و با راه‌حل‌های نوآورانه، ارزش تولید می‌کنند. به تعبیر دیگر می‌توان استارت آپ‌ها را نوعی نگاه متفاوت به حل مسائل دانست.

ارجمندی اظهار کرد: در این نوع نگاه، آغازی کوچک با تعداد کمی نیروی انسانی، بدون پول یا سرمایه‌ای اندک ولی مدل کسب و کاری هوشمندانه و منحصر به فرد که در طی زمان به تدریج اصلاح می‌شود و رشد نمایی مدنظر است. این نوع نگاه می‌تواند به نوآوری انفجاری منجر شود که خود باعث پدیدآمدن شرکت‌های بزرگی شده است.

وی تاکید کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در راستای تقویت بخش دریایی، در قالب واسپاری امور به بخش خصوصی است که امیدواری و انگیزه در فعالان و کارآفرینان این حوزه ایجاد کرده است. لذا استارت آپ‌ها، نقش بی بدیلی در تامین و رفع نیازهای کشور دارند و می‌توانند در حوزه دریا، برای کشور درآمدزایی کنند.

مدیر توسعه فناوری‌های دریایی معاونت علمی خاطر نشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران استارت آپ‌ها در بخش صنعت و خدمات به خوبی شکل گرفته‌اند. اما حوزه دریا از این موضوع بهره چندانی نبرده است. در حالی که این موضوع می‌تواند مزایای فراوانی برای این حوزه به ارمغان آورد. صنایع دریایی ایران با توجه به دارابودن پتانسیل مناسب که بدون نوآوری چندان خاصی روزگار گذرانده است، به شدت محتاج ذهن­‌های کنجکاو و چالاکی است که با کنکاش در حوزه دریا از گره‌گاه‌های آن رازگشایی کرده و راه‌حل‌های نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های نو ارائه کنند. امروزه برای تمامی فعالیت‌های استارت آپی حوزه صنایع دریایی که در این گزارش ذکر شد، استارت آپ با ایده‌های ناب پدید آمده که می‌توانند گره گشایی کنند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر