به گفته دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو یکی از موانع پیش روی واردات خودرو مصوبات متعدد است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای مهدی دادفر در ارتباط با رسانه ملی بیان کرد: آزادی واردات یعنی بهره مندی از یک خودروی ایمن و متناسب با درآمدهای ماهانه یا سالانه یک خانوار را به رسمیت بشناسیم. در سایر کشورها میتوان یک خودروی روز را با حقوق چهار یا ۵ ماه از خودروسازان مطرح جهانی خریداری کرد. اما در ایران برای خرید ارزان ترین خودرو باید بیش از ۲۰۰ میلیون تومان بپردازید. اگر متوسط درآمد ماهانه را هفت میلیون تومان فرض کنیم بیش از ۳۰ ماه طول میکشد تا بتوان یک خودرو از پایینترین سطح را خریداری کرد؛ آن هم اگر رشد قیمت نداشته باشد.
وی در خصوص اثر قیمتی خودرو در صورت آزاد شدن واردات از سوی ذینفعان گفت: سیاستگذاری غلط باعث میشود یک نوع کالای بسیار معمولی که در همه جای دنیا خودرو کارگری نامیده میشود با وضع تعرفه، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عایدی از ۴۰۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد تومان افزایش قیمت یابد که به نظر من این، هوشمند نبودن سیاستگذار را میرساند.
دادفر واردات خودرو به شرط صادرات خودرو و قطعات را محدود کردن واردات دانست. زیرا بر اساس آمار، متوسط صادرات خودرو و قطعات ما به خارج از کشور در ۵ سال گذشته بیشتر از ۵ میلیون دلار نبوده است.
وی گفت: از طرفی شنیدم در مصوبه، سقف ارزی حدود ۱۵ هزار دلاری گذاشتند. اگر چنین چیزی باشد ماشین ۱۵ هزار دلاری که استاندارد ۸۵ گانه را بگذراند به غیر از خودروهای چینی هیچ خودروی دیگری نخواهد آمد. ضمن اینکه خودروهای چینی ۱۵ هزار دلاری را در ایران یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان میفروشند. آن وقت اینکه یک نفر بیاید این خودرو را به صورت (CBU) یعنی واردات خودرو به صورت کامل، ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد در حد مزاح است.