شنبه, آذر 5, 1401
16.9 C
Rasht
خانهاخبار کارآفرینیبرای پیشرفت و توسعه به ارتباط مؤثر دانشگاه با کارآفرینان نیاز است

برای پیشرفت و توسعه به ارتباط مؤثر دانشگاه با کارآفرینان نیاز است

یک کارشناس حوزه کارآفرینی ارتباط موثر دانشگاه با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی را از الزامات مهم توسعه دانست. وی گفت: به دلیل عدم ایجاد چنین بستری، اکنون از شرایط مطلوب فاصله گرفته‌ایم.

غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با تغییرات رخ داده در اقتصاد جهانی، نوآوری و خلاقیت از اصول مهم پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود. به همین علت ارتباط موثر دانشگاه با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی از الزامات مهم توسعه به شمار می‌رود. برای مثال شرکت ژاپنی تویوتا طی پنج سال آینده حدود ۵۰ میلیون دلار برای تأسیس مراکز تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های فناوری ماساچوست و استنفورد سرمایه‌گذاری خواهد کرد. محققان این مراکز بر روی ساخت سیستم‌هایی کار می‌کنند که از هوش مصنوعی برخوردارند.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان یکی از چالش‌های موجود بر سر راه ارتباط میان دانشگاه و کارآفرینان را نبود هماهنگی کافی میان وزارت علوم، وزارت اقتصاد، معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر بخش‌های مرتبط می‌دانند. حال باید به سراغ پروژه‌های مشترک بین دانشگاه و کارآفرینان در سال‌های گذشته رفت و بررسی کرد که از چه ابزارهایی برای ارتقای این روابط باید استفاده کرد.

بای‌سلامی با تاکید بر اینکه از درون دانشگاه هیچ نوع کارآفرینی رخ نخواهد داد، گفت: کارآفرینی پدیده‌ای اجتماعی است و از دل جامعه نشات می‌گیرد. در واقع دانش‌های مبتنی بر نوآوری خلاقیت خمیرمایه کارآفرینی هستند که باید از فناوری و دانش روز بهره مند باشند. دانشگاه اگر بنا را بر اداره بروکراتیک قراردهد، چیزی جز چند مقاله و کتاب از آن خارج نمی‌شود.

دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که کسب و کارهای جدید را بر مبنای نوآوری و فناوری‌های به روز ترویج و تبلیغ می‌کند و با نگاهی علمی به کارآفرینی در جامعه می‌پردازد. کارآفرینی‌هایی که تکیه بر خلاقیت و دانش روز نداشته باشند و دانشگاه را مبنای کار خود قرار ندهند، محکوم به شکست خواهند بود و به نوعی می‌توان آن‌ها را ابتر نامید.

وی افزود: اگر استیو جابز، بیل گیتس و ایلان ماسک در این حوزه رشد و نمو داشتند، قطعا مصرف کننده خوراکی بودند که دانشگاه آن را تولید کرده است. در دانشکده کارآفرینی باید نوآوری، خلاقیت، تعهد، انگیزه پیشرفت و روحیه ریسک پذیری را در جوانان و کارآفرینان مستعد نهادینه کرد. با بسترهای جدید از جمله اینترنت اشیاء، متاورس و نظایر آن که در جهان فراگیر شده باید در این حوزه از رویکردهای تخصصی بهره گرفت تا گام به گام با این پیشرفت‌ها و تغییرات حرکت کرد.

این استاد و کارشناس حوزه کارآفرینی در پاسخ به این سوال که ارتباط دانشگاه با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: ما به این دلیل که در دانشگاه‌ها بستری را برای ارتباط با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی طراحی نکردیم، با شرایط مطلوب فاصله داریم. باید مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که کارآفرین با آن سر و کار دارد را روی میز دانشگاه قرار دهیم و دانشگاه هم وظیفه دارد که پاسخ‌ها و علم مفید و موثر و پیشرو را در اختیار کارآفرین بگذارد.

اما وی وضعیت فعلی دانشگاه را بسیار منزوی دانست و گفت: کارآفرینی به شکل زنجیره وار مدیریت زنجیره تامین و مدیریت زنجیره ارزش را به یکدیگر متصل نکرده و دچار نابسامانی‌هایی شده است. باید برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه و کارآفرینی تلاش کنیم که پس از ترویج این مفاهیم تازه مدیریت در عصر جدید معنایی تازه پیدا خواهد کرد.

تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی هپی لند
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر