جمعه, مهر 8, 1401
26.9 C
Rasht
خانهاخبار کارآفرینیتجارتترانزیت راهی برای پرکردن ظرفیت خالی بنادر گیلان

ترانزیت راهی برای پرکردن ظرفیت خالی بنادر گیلان

فعال اقتصادی و سرمایه گذار حوزه تجارت در منطقه آزاد انزلی ترانزیت کالا را برای پرکردن ظرفیت خالی بنادر انزلی و کاسپین حائز اهمیت دانست و افزود: لازمه استفاده 100 درصدی از ظرفیت‌های بنادر گیلان بالاخص انزلی و کاسپین ایجاد پس کرانه مناسب در این دو بندر است.

به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند، مسعود دانشمند با اشاره به قدمت ۲۵ ساله کریدور شمال – جنوب و کالبدشکافی عدم موفقیت این کریدور در ترانزیت کشور گفت: اگر این کریدور نتوانسته همانند سایر مسیرهای ترانزیتی دنیا فعال و اثرگذار باشد به دلیل عدم توسعه یافتگی مناسب در زیرساخت‌های کشور است.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به ترانزیت 20 میلیون تن کالا در سال ابتدا باید قوانین گمرکی اصلاح و سپس زیرساخت‌های بندری احداث و شرکت‌های حمل و نقل منسجم و منظمی ایجاد شود.

دانشمند تاکید کرد: هزینه‌های احداث بنادر جدید نیز می‌بایست صرف ایجاد ترمینال کانتینری، کانتینر یخچالی، انبار و تجهیزات بندری و پایانه‌ای در بنادر موجود شود تا با کشتی‌ها بتوانند به راحتی عملیات تخلیه و بارگیری کالاها و ارسال به سایر نقاط دنیا را انجام دهند.

وی با بیان اینکه دو بندر مهم شمال کشور (انزلی و امیرآباد) فاقد پسکرانه مناسب هستند افزود: علاوه بر این موارد شبکه ریلی کشور نیز باید نوسازی و بازسازی شود و اتصال و بهره برداری از خطوط  راه آهن 40 کیلومتری رشت به بندر کاسپین در انزلی و 150 کیلومتری رشت به بندرآستارا گیلان به خطوط راه آهن سراسری کشور انجام شود. با تحول در نظام حمل و نقل کشور است که ایران می‌تواند نقش محوری خود را در ترانزیت در تجارت جنوب شرقی آسیا را به خوبی ایفا کند.

وی اظهار داشت: اتکای ترانزیت کالا در ایران بر حمل و نقل جاده‌ای است و عدم اتصال بنادر گیلان به شبکه ریل سراسری موجب شده چرخه ترانزیت کالا در کشور ناقص بماند.

دانشمند ادامه داد: در شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور ۴۰۰ هزار کامیون عملیات ترانزیت و حمل و نقل کالا را انجام می‌دهند که از این تعداد ۹۳ درصد آن‌ها تک مالکی هستند که این موضوع موجب می‌شود نتوانیم به برآورد صحیحی از زمان دریافت کالا از کشتی و تحویل کالا دست یابیم؛ برای رفع این مشکل نیازمند صدور مجوز برای تاسیس شرکت‌های حمل و نقلی بزرگ هستیم.

وی در ادامه کامیون را ابزار تولید دانست و افزود: برای نوسازی این ناوگان می‌بایست قانون خرید خودرو اصلاح شود. کامیون هم مانند ماشین آلات راه سازی و معدنی از قوانین خودرو مستثنی شده و این قانون باید خودروهای سواری را نیز شامل شود.

وی تاکید کرد: دولت با تغییر در ضوابط خرید خودرو می‌تواند با خروج خرید انحصاری کامیون از ایران خودرو و سایپا دیزل به متقاضیان اجازه دهد از برندهایی که برای آب و هوا و جاده‌های ایران مناسب است خریداری کنند. در صورت انسجام بخشی به شبکه حمل و نقل جاده‌ای می‌توان عوامل مرتبط با سیستم حمل و نقل را فعال و اشتغالزایی کرد.

دانشمند خاطرنشان کرد: باید با اصلاح قوانین ترانزیتی، سیستم حمل و نقل را تسهیل کرد تا بار با استانداردهای بین المللی حمل شود و در بنادر عباس و انزلی زیرساخت‌ها را فراهم کرد تا کریدور شمال – جنوب گیلان فعال شود.

تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی هپی لند
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر