به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از خبرگزاری مهر، عزیزالله قربانی اظهار داشت: ۱۰۰۰ شرکت صادرات محور در شهرک های صنعتی فعالیت میکنند که سال گذشته ۲.۷ میلیارد دلار صادرات داشتند. سهم صنایع کوچک از کل صادرات غیرنفتی کمتر از ۱۰ درصد است، چراکه بیشتر نیازهای داخلی توسط صنایع کوچک تامین میشود.
با توجه به اینکه بیشتر نیازهای داخلی را صنایع کوچک تامین میکنند، حجم صادرات آنها نسبت به شرکتهای بزرگ کمتر است. وی از حمایت سازمان صنایع کوچک از ۲۱ شرکت مدیریت صادرات خبر داد و گفت: این شرکتها در حال ارائه آموزش به شرکتهای کوچک و متوسط هستند.
به گفته قربانی، از جمله مهمترین موانع صادرات برای صنایع کوچک نداشتن برند است. به همین دلیل توسعه برندسازی در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده حداقل ۳۱ برند ملی تعریف شود و صنایع کوچک در قالب این برندها صادرات انجام دهند. چراکه صنایع به تنهایی برای این کار مشکل دارند. مقدمات این فرایند تعریف شده است.
وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ کنسرسیوم صادرات تشکیل شده است. مقرر شد برندسازی به این کنسرسیومهای صادراتی منتقل شود تا شرکتها در قالب آنها بتوانند به بازاریابی بپردازند.