به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از خبرگزاری فارس، مهندس کسری احسانی مدیر بخش خصوصی در مجتمع بندری کاسپین در یادداشتی نوشت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بهعنوان هاب ترانزیتی کشور دروازههای تجارت با کشورهای اوراسیا از طریق تسهیل فرآیندهای تجاری نقش به سزایی در توسعه تجارت ایفا میکنند.
منطقه آزاد انزلی با موقعیت ویژه واقعشدن در کرانه دریای خزر و مسیر کریدور بینالمللی شمال – جنوب، خیز بلندی برای توسعه تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر و افزایش ترانزیت برداشته است.
افزایش سهم تجارت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برای آنکه در بلندمدت جایگاه مناسب اقتصادی برای کالاهای صادراتی و وارداتی داشته باشد در گرو فراهم کردن زیرساختهای مناسب بندری به خصوص در بنادر شمالی کشور است که گیلان وزن سنگینی در این زمینه دارد.
دراینبین بندر کاسپین بزرگترین بندر شمال کشور با همت بخش خصوصی در حال توسعه روزافزونی است. میتوان به افزایش ۳۰ هزار تن مخازن که درمجموع به ۹۵ هزار تن ظرفیت مخازن افزوده میشود و همچنین افزاش سه هکتاری پسکرانه جهت بارانداز کالاهای صادراتی و وارداتی اشاره کرد که تاکنون به زیرساختهای بندر کاسپین اضافه شده و همچنان طبق برنامهای مدون درحالتوسعه بیشازپیش است.
علاوه بر فراهم کردن زیرساختهای مناسب جهت فعالیتهای اقتصادی، همزمان به دنبال ایجاد تعاملات بازرگانی جدیدی در حوزه واردات و صادرات در بخش خصوصی را پیش گرفتیم که در ایجاد روابط اقتصادی مستقیم با کشور روسیه در بلندمدت جایگاه مناسب اقتصادی، برای کالاهای صادراتی و وارداتی را داشته باشیم؛ زیرا اعتقاد داریم فقط با ساخت زیرساخت و بندر و انبار نمیتوان دستاورد اقتصادی کسب کرد و میبایست همزمان در کنار ایجاد زیرساختها بستر این نوع فعالیت بازرگانی را محیا کنیم.