سه شنبه, مهر 12, 1401
20.8 C
Rasht
خانهاخبار کارآفرینیصنعتکاهش تقاضا برای پوشاک تابستانی

کاهش تقاضا برای پوشاک تابستانی

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، تقاضای تعدادی پوشاک با کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل همراه شد.

به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از ایسنا، مجید افتخاری گفت: افزایش قیمت جهانی مواد اولیه از جمله نخ و پنبه، افزایش دستمزد و تغییر نرخ پایه حقوق گمرکی را از جمله دلایل افزایش قیمت تمام شده پوشاک است. از طرف دیگر تصمیم گیری‌های دولت در حوزه حقوق گمرکی و افزایش دستمزد دیر به تولیدکنندگان اعلام شده و همین مشکلات مضاعفی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است.

همین تغییرات قیمت در سال جاری باعث تغییر رفتار مصرف کننده شده که در نتیجه آن تقاضای پوشاک به شدت افت کرده است. به طوری که برآورد شده تقاضای تعدادی پوشاک تابستانی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. از ابتدای فصل گرما فروشندگان به فروش‌های فوق العاده در بازار روی آوردند؛ زیرا فروش خوبی در بهار نداشتند و نمی‌توانند همین شرایط را در تابستان هم تکرار کنند.

خرید اعتباری پوشاک، راه تحریک تقاضا

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ادامه داد: بازار با تقاضای حداقلی مواجه شده و این شرایط بی سابقه است. در این شرایط دولت باید به دنبال تحریک تقاضا از طریق راه‌هایی مثل فروش اعتباری باشد. همچنین برخورد با قاچاق را به شکل جدی دنبال کند.

افتخاری با بیان اینکه به دلیل کاهش تقاضا، تولیدکنندگان مجبورند کالای خود را با حداقل سود بفروشند، تصریح کرد: بنابراین افزایش قیمت پوشاک در حال حاضر مطابق افزایش هزینه تولید نیست. همچنین کالاهای موجود در بازار، سال گذشته تولید شده و اگر همین کالاها اکنون تولید شود قیمت بالاتری خواهند داشت. بنابراین قیمت پوشاک هنوز واقعی نیست. به طور کلی می‌توان گفت برخی تولیدکنندگان ۱۰ تا ۲۰ درصد اجناس را گران کرده‌اند و برخی هم مطابق افزایش هزینه‌ها، قیمت‌ها را بالا برده‌اند که با افت شدید فروش مواجه شده‌اند.

لجام گسیختگی هزینه اجاره واحدهای صنفی

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک افزود: لجام گسیختگی اجاره واحدهای صنفی مشکل دیگر تولیدکنندگان است. در بسیاری از مناطق، اجاره واحدهای تجاری بعضا تا ۱۰۰ درصد و حتی بیشتر افزایش یافته است. در همین شرایط و با وجود اینکه سال گذشته فعالیت کسبه دو ماه تعطیل بوده، مالیات هم افزایش داشته است.

افتخاری با بیان اینکه فروش گسترده پوشاک قاچاق به صورت اینترنتی و حضوری باعث شده همین تقاضای اندک پوشاک هم به سمت تولید روانه نشود، ادعا کرد: به نظر برنامه‌ای برای مقابله با قاچاق وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دولت با تصمیم‌های خود باعث تحمیل افزایش هزینه‌های تولید به تولید کنندگان شده و در مقابل انتظار کنترل قیمت‌ها را در بازار دارد. در اصل دولت برای تعیین سیاست‌ها باید منافع همه طرف‌ها را در نظر بگیرد، اما الان توپ را به زمین تولیدکنندگان می‌اندازد. حتی بانک‌ها سیاست انقباضی در پیش گرفته و به راحتی تسهیلات نمی‌پردازند. به طور کلی دولت باید ابتدا ذینفعان را در جریان تغییرات بگذارد و بعد آن را اجرا کند، نه اینکه مدام اعلام کند باید فلان اقدام انجام گیرد. این مدل تصمیم‌گیری ریشه برنامه ریزی را در کشور خشک خواهد کرد.

تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی هپی لند
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر