سه شنبه, مهر 12, 1401
20.8 C
Rasht
خانهاخبار کارآفرینیکشاورزیتولید زعفران در سال زراعی جدید ۵۰ درصد کاهش یافت

تولید زعفران در سال زراعی جدید ۵۰ درصد کاهش یافت

بر اساس اعلام مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، امسال به دلیل وضعیت خشکسالی، تولید زعفران به نصف کاهش پیدا کرد.

به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از خبرگزاری مهر ، بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا بر عهده ایران است و خرید زعفران از ایران بیشترین رتبه را دارد. حجم زیادی از این تولیدات به خارج از کشور صادر می‌شود. اما اکنون به دلیل کاهش تولید زعفران، جایگاه ایران به عنوان خاستگاه زعفران جهان با خطر مواجه شده است.

در این زمینه مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و مشاور وزیر گفت: بالا رفتن قیمت زعفران به دلیل کاهش میزان تولید رقم خورده است.

حسین زینعلی در خصوص آخرین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کشت گیاهان دارویی اظهار داشت: مهمترین کاری که انجام داده‌ایم تولید و خودکفایی در زمینه برخی از گیاهان دارویی است. به عبارت دیگر در حال حاضر در مورد تولید برخی از گیاهان دارویی از جمله زعفران، در سطح دنیا رتبه اول را در اختیار داریم.

وی افزود: با ۱۲۲ هکتار سطح زیر کشت، بیشترین سطح زیر کشت در حال حاضر متعلق به ایران و از سوی دیگر حدود ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ما است.

زینعلی ادامه داد: ما سعی کرده‌ایم روی کیفیت زعفران کار کنیم. متأسفانه امسال به دلیل وضعیت خشکسالی و اینکه کشاورزان در سال‌های گذشته ناامید شدند، کمتر به محصولات خود رسیدگی کرده‌اند. در نتیجه منجر به این شد که تولید زعفران به نصف کاهش پیدا کرد و در سال زراعی ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۵۰ درصدی تولید این محصول نسبت به سال ۱۴۰۰ باشیم.

مشاور وزیر و مدیر طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه صادرات یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش توان اقتصادی هر کشوری است، ادامه داد: اگر چه زعفران کمتری نسبت به سال‌های قبل صادر کرده‌ایم اما به دلیل بالا رفتن قیمت این محصول در بازارهای بین المللی، ارزش صادرات زعفران امسال رشد داشته و کاهش تولید زعفران، افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت زعفران را رقم زد.

وی ادامه داد: با این تفاسیر مقدار کمتری را نسبت به سال‌های گذشته صادرات داشته‌ایم و چون ما تولید کننده اصلی در این مورد هستیم الان قیمت زعفران در بازارهای بین المللی، نیز افزایش پیدا کرده است.

اما در پایان ناگفته نماند که عدم حمایت مؤثر از زعفران کاران، هزینه‌های بالای تولید، جولان دلالان در فصل برداشت و از طرفی جایگاه نامناسب ایران در صادرات مسائلی هستند که تا کنون حل نشده‌اند.

زعفران محصول استراتژیک کشاورزی ایران به حساب می‌آید و به حدود ۶۰ کشور جهان صادر می‌شود. اما تاکنون از این ظرفیت استفاده مطلوب به عمل نیامده و بازارهای هدف ایران محدود است. سر و سامان دادن به اوضاع نامناسب آشفته بازار زعفران کشور به رغم تأمین ۹۵ درصد زعفران دنیا به هدف گذاری جدیدی نیاز دارد که با دست به دست دادن همه ارکان زنجیره تولید و صادرات این محصول ارزشمند، تحقق می‌یابد.

تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی هپی لند
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر