به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از ایسنا، عباس بیات سرمدی گفت: طبق ماده ۳۴ آییننامه اجرایی قانون احداث آزادراههای کشور، سالانه باید نرخ عوارض آزادراهها بهروز شود. اما ابلاغ قبلی برای افزایش نرخ عوارض آزادراهی مربوط به سال ۱۳۹۹ بود و در سال گذشته این اتفاق نیفتاد.
او ادامه داد: نرخ عوارض آزادراهی امسال نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۸ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. بهرهبرداران آزادراهی پیش از این نیز برای افزایش نرخ عوارض درخواست داده بودند؛ چراکه آنها بخش خصوصی هستند که بازگشت سرمایه خود را از طریق همین عوارض دریافتی برنامهریزی میکنند.
با افزایش هزینه نگهداری آزادراهها و مدل مالیای که بین بهرهبرداران و شرکت ساخت به عنوان قرارداد امضا شده است، به گونهای است که باید سرمایههای سرمایهگذاران بخش خصوصی برای احداث آزادراههای کشور در طول بازه زمانی مشخص به آنها بازگردد. طبق قانون آنها میتوانند تا ۱۵ درصد عوارض دریافتی از مردم را برای تعمیر و نگهداری آزادراهها هزینه کنند. همچنین ۱۰ درصد آن را بابت هزینه بهرهبرداری از جمله حقوق و دستمزد پرسنلشان در این آزادراهها برنامهریزی کنند.
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور افزود: اگر میزان افزایش نرخ عوارض آزادراه ها با هم تفاوت دارد به دلیل وجود پارامترهای مختلف برای محاسبه عوارض آزادراهی است. این پارامترها شامل مدل مالی امضا شده بین سازنده و بهرهبردار و شرکت ساخت، هزینههای نگهداری آزادراهها، نرخ تورم و میزان تردد خودرو و غیره میشود.
به عنوان مثال اگر در یک آزادراه تردد خودرو به اندازهای نباشد که بهرهبردار بتواند در بازه زمانی مشخص شده در قرارداد به سرمایه خود برسد پیشنهاد میکند تا عوارض آزادراه را با درصد بالاتری افزایش دهد تا بتواند سرمایهاش را برگرداند.
وی درباره نرخ عوارض آزادراهی ابلاغشده جدید برای سال جاری در کشور گفت: عوارض آزادراهی در محورهایی که دریافت آن به صورت الکترونیکی است، به گونهای محاسبه میشود که اگر مالک خودرو از یکی از آزادراههای الکترونیکی استفاده کند و تا ۱۵ روز عوارض خود را نپردازد مشمول جریمه خواهد شد؛ جریمه آن ماهانه سه درصد به اضافه اصل عوارض آن آزادراه است که به صورت پلکانی افزایش یافته و محاسبه خواهد شد.
بر اساس این گزارش، جدول نرخ عوارض آزادراههای کشور در سال ۱۴۰۱ برای خودروهای سواری به شرح زیر است: