جمعه, مهر 8, 1401
26.9 C
Rasht
خانهاخبار کارآفرینیصنعتطرح های مقابله با قاچاق پوشاک متوقف شده است

طرح های مقابله با قاچاق پوشاک متوقف شده است

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از جایگاه برندهای داخلی پوشاک در مراکز تجاری گلایه کرد و گفت: در این مراکز نقاط اصلی با قیمت کمتر و تبلیغات بهتر در دست خارجی‌هاست.

به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از ایسنا، مجید افتخاری در نشست خبری با بیان اینکه طرح‌های مقابله با قاچاق پوشاک از سال ۱۳۹۸ متوقف شده، اظهار کرد: وزارت صمت پوشاک را اولویت پنجم این وزارتخانه می‌داند. از طرف دیگر در کشور قاچاقچی حاشیه امن دارد؛ مثلا در مناسبت‌ها و تعطیلی‌ها شاهد توقف طرح‌های برخورد با قاچاق هستیم.

وی افزود: طرح مقابله با قاچاق مدام با کلیدواژه شناسه کالا بین وزارت صمت و ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز پاسکاری می‌شود، تصریح کرد: خود مسئولان هم اعتقاد دارند با شناسه کالا به تنهایی نمی‌توان کالای قاچاق را تشخیص داد و باید صندوق مکانیزه هم راه‌اندازی شود که چند سال زمان می‌برد و تولید و اشتغال در این چند سال از بین خواهد رفت. در اصل شناسه کالا تبدیل به کلیدواژه مسئولیت‌گریزی شده است و در این میان هر روز سطح عرضه برای بخش خصوصی کوچک‌تر می‌شود.

به گفته وی در همین شرایط ستاد مقابله با قاچاق پوشاک و ارز به ارائه آمارهای عجیب می‌پردازد. برای مثال در شرایطی که تولیدکنندگان معتقدند قاچاق هر روز در حال افزایش است، ستاد می‌گوید کاهش یافته و از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به حدود ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است. طبق اعلام وزارت صمت به ازای هر ۵۰۰۰ دلار یک اشتغال ایجاد می‌شود. پس یعنی در این مدت با کاهش دو میلیارد دلاری قاچاق و بازاری که در اختیار تولید داخل قرار گفته، باید ۴۰۰ هزار شغل در این صنعت به وجود آمده باشد که چنین نیست.

این مقام صنفی ادامه داد: حجم بازار صنعت پوشاک ایران ۸ میلیارد دلاراست. با توجه به اینکه طبق اعلام وزارت صمت، به ازای هر ۵۰۰۰ دلار یک شغل ایجاد می‌شود، الان باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در این صنعت وجود داشته باشد.

خیلی از پرونده‌های قاچاق پوشاک تبرئه می‌شوند

افتخاری اضافه کرد: بارها اعلام کردیم شکاف عرضه و تقاضا روش علمی برای محاسبه قاچاق به حساب نمی‌آید. ستاد طی سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ کنار تولید بود، اما امروز در زاویه دیگری ایستاده است. همچنین با آمارزدگی مواجه هستیم؛ چراکه آمارهایی از برخورد با کالای قاچاق اعلام می‌کنند، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که خیلی از این پرونده‌ها تبرئه می‌شوند. شب عید در شهر قدس ۲۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق از یک شخص کشف شد، اما حتی یک روز درگاه فروش اینترنتی او را نبسته‌اند.

همه برندهای خارجی قاچاق است

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با تاکید بر اینکه در حال حاضر اکثر برندهای خارجی غیرقانونی هستند، گفت: از سال ۱۳۹۷ واردات پوشاک ممنوع شده و از سال ۱۳۹۹ نیز مجوز فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران به پایان رسیده است. اما همچنان با این برندها که قاچاق محرز هستند، برخوردی صورت نمی‌گیرد. دلیلی که می‌آورند این است که در داخل تولید می‌شود، اما نتیجه مکاتبات نشان می‌دهد این شرکت‌های خارجی در ایران فاقد نمایندگی هستند.

وی افزود: سال قبل ستاد در نامه‌ای لیست برندهای غیرقانونی را اعلام و تاکید کرد تابلوهای برندهای خارجی باید جمع شود، وگرنه تا پایان تیرماه اقدام به جمع آوری کالاهای آن‌ها می‌کنند. الان یک سال گذشته اما در پاسخ مطالبه تولیدکنندگان می‌گویند مسئول نیستند و وزارت ارشاد مسئول است. وزارت ارشاد هم می‌گوید باید از شهرداری مجوز بگیرد. بنابراین هیچ کس این مسئولیت را نمی‌پذیرد.

افتخاری با بیان اینکه در مراکز تجاری برندهای محرز کاملا مشخص است و هیچ برخوردی با آن‌ها نمی‌شود، گفت: در حوزه مراکز تجاری به راحتی می‌شد با قاچاق پوشاک مقابله کرد. این ظلم به برندهای داخلی پوشاک است که قبلا حتی آن‌ها را به مراکز تجاری راه نمی‌دادند و الان هم نقاط اصلی با قیمت کمتر و تبلیغات بهتر در اختیار خارجی‌ها قرار دارد.

روش‌های نوین قاچاق پوشاک

افتخاری در ادامه گفت: قاچاق قبلا  به صورت کانتینری و ته لنجی انجام می‌گرفت، اما هر سال روش‌های جدید و نوین قاچاق به اجرا درمی‌آید. برای مثال سال گذشته فروش کیلویی از بنگلادش رواج پیدا کرد که استاندارد این محصولات هم مشخص نیست و گزارش‌هایی از استفاده از الیاف پلاستیکی نامرغوب داشتیم. امسال ترکیه به خاطر شرایط ارزی که دارد، کمر تولید داخل را شکسته است. الآن با استفاده از فروش در درگاه‌های آنلاین، پوشاک قاچاق از ترکیه سه روزه تحویل داده می‌شود و مشخص نیست چه کسی مسئول است. در این میان حجم پوشاک چین به خاطر شرایط  کرونا و سخت بودن سفر،  کمتر شده است.

وی با بیان اینکه وقتی ایران نمی‌تواند برندهای ترک را در ایران قانونمند کند، چطور در بازار منطقه با آن‌ها رقابت کنیم، تصریح کرد: پنج سال از آخرین روز ورود قانونی پوشاک به کشور می‌گذرد، اما هنوز کالا را به زمان قبل از ممنوعیت ربط می‌دهند. البته تولیدکنندگان مشکلی با واردات قانونی ندارند، چراکه در زمان واردات قانونی هم ۹۸ تا ۹۹ درصد واردات، قاچاق بود.

اما به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک مشکل اصلی در حال حاضر این است که همه فشارها از جمله افزایش هزینه‌ها، حقوق گمرکی، مالیات، دستمزد و غیره به تولیدکننده وارد می‌شود، اما در سطح عرضه هم شفافیت وجود ندارد که نهایت کم لطفی است.

نگرانیم ترکیه از کشور سوم هم پوشاک وارد کند

افتخاری در ادامه با اشاره به توافق‌نامه با اوراسیا که بر اساس آن واردات و صادرات پوشاک هم از اوراسیا آزاد می‌شود، گفت: نگرانی تولیدکنندگان این است که ترکیه با همه این کشورها قرارداد با تعرفه صفر دارد و می‌تواند کالا را از کشور سوم هم وارد ایران کند. در حال حاضر پوشاک ترک، تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرده و مسئولان هم کلا منکر می‌شوند.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت صمت تیرماه گفته بود در سطح عرضه با پوشاک قاچاق برخورد صورت می‌گیرد. اما بعدا این وزارتخانه گفت که نهادهای دیگر جلوی برخورد در سطح عرضه  را گرفتند. از طرف دیگر دولت هیچ برنامه‌ای برای صنعت پوشاک ندارد. البته طرح صمت برای برخورد قاچاق بد نیست، اما در ابلاغ و اجرا مشکل دارد. مثلا تبصره چهار ماده ۱۸ که بر اساس آن هر کالای بدون شناسه، قاچاق است، نه ابلاغ شده و نه اجرا. اما به طور کلی از طرح شناسه حمایت می‌کنیم.

تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی هپی لند
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر