به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از ایسنا، مالک سعیدی در نشست لایو اینستاگرامی ستاد توسعه فناوری نانو اظهار کرد: خانه نوآوری و فناوری روسیه محلی برای ورود شرکت های دانش بنیان و فناور به بازار کشورهای روسیه، اوراسیا و CIS خواهد بود. از سال ۹۴ که من در کریدور توسعه صادرات معاونت علمی مشغول به فعالیت بودم، اقدام به ایجاد ارتباط با واسطهای صادراتی و پایگاههای صادراتی در خارج از کشور کردیم. در این ارتباطات سعی شد تا با توسعه شرکتها، زمینه صادرات محصولات دانشبنیان ایرانی فراهم شود.
وی با اشاره به اهداف توسعه شرکتهای واسط برای صادرات محصولات دانشبنیان، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان ایرانی محصولات هایتک یا بر لبه دانشی را تولید کرده بودند که با عرضه آنها به بازارهای داخلی، دیگر بازار ۸۰ میلیونی، جوابگوی توسعه بازارشان نبود. به همین دلیل آنها را ترغیب کردیم که برای صادرات محصولات خود اقدام لازم را انجام دهند.
سعیدی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های دانش بنیان و فناور با مسایلی چون بازرگانی، ترخیص کالا از گمرکات، شیپینگ و مالیات آشنا نیستند، افزود: عدم آشنایی شرکتها با چنین مسائلی موجب شد تا آنها در حوزه صادرات مشکلات زیادی داشته باشند. به منظور کاهش این چالشها اقدام به توسعه پایگاههای صادراتی تحت عنوان “خانههای فناوری یا (Ihit) شد.
مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه، ادامه داد: از سوی دیگر مشاهده کردیم که شرکتهای ایرانی که در نمایشگاههای خارجی حضور مییابند و به تفاهم اولیه با طرفهای خارجی نایل میشوند، نیاز به پیگیریهای لازم تا رسیدن به نتیجه مطلوب دارند؛ بر این اساس از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خانههای نوآوری در کشورهایی چون شرق آفریقا، امریکای جنوبی، جنوب شرق آسیا و کشورهای همسایه راهاندازی شد.
به گفته وی تاکنون این خانهها در شهرهایی چون کنیا در آفریقا، دمشق سوریه، استانبول ترکیه، سلیمانیه عراق و در کشور چین راهاندازی شدهاند و نسبت به سایر دفاتر، گستردگی عملکردی بیشتری دارند.
وی راهاندازی خانه نوآوری و فناوری روسیه را در این راستا عنوان کرد و یادآور شد: این خانه در شهر مسکو در مساحت ۲۰۰ متر مربع در بخشهایی چون “نمایشگاه دائمی”، “میزهای کار اشتراکی”، “ادارهای برای سرمایهگذاری برای شرکتها”، “اتاق جلسات” و “آموزش” راه اندازی شده است.
ظرفیتهای اقتصادی روسیه
سعیدی در خصوص ظرفیتهای اقتصادی روسیه گفت: روسیه ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد و شرکتها با ورود به بازار روسیه میتوانند به بازار کشورهایی چون ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و سایر کشورهای حوضه CIS دسترسی داشته باشند.
وی اضافه کرد: همچنین کشور روسیه تمایل دارد نیازهای فناورانه خود را از کشورهایی که آنها را تحریم نکردهاند، تامین کند یا تولید در این کشور صورت پذیرد.
مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه، تجهیزات پزشکی، پلیمر و مواد، زیست فناوری و دارو را از نیازمندیهای این کشور خواند و یادآور شد: ثبت محصولات مرتبط با حوزههای دارویی و تجهیزات پزشکی در روسیه به سختی و در مدت زمان یک ساله انجام میگیرد؛ ولی ورود محصولات سایر حوزهها به این کشور با سهولت بیشتری همراه است.
وی تاکید کرد: شرکتها برای ورود به بازار روسیه نیاز است که بدانند کشش بازار این کشور برای محصولات آنها به چه میزان خواهد بود. پس از برآوردهای اولیه میتوانند نسبت به بازاریابی محصولات خود اقدام کنند.
سعیدی با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکتها برای صادرات محصولات دانش بنیان حمایتهای ویژهای دارد، تاکید کرد: این معاونت تسهیلاتی برای تولید اشتراکی به صورت نیمهصنعتی در بخشهایی از کشور روسیه در نظر گرفته، ولی تاکنون از این ظرفیت بهره برداری صورت نگرفته است.
ثبت شرکت در روسیه
سعیدی در خصوص ثبت شرکت در کشور روسیه، توضیح داد: ثبت شرکت در این کشور امکان پذیر است، ولی سختیها و پیچیدگیهای مخصوص به خود را دارد؛ چرا که شرکتها باید از موانعی چون تامین فضای کار، اخذ کد اقتصادی، مالیات و غیره عبور کنند. ضمن آنکه باید نسبت به حضور فرد روسی در مدیریت شرکت یا عضو هیات مدیره تصمیم بگیرد.
وی تاکید کرد: بر این اساس توصیه نمیکنیم که شرکتهای تازهوارد به بازار روسیه که به فروش پایداری نرسیدهاند، به سراغ ثبت شرکت بروند.
مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه ادامه داد: شرکتهای متقاضی برای ورود به بازار روسیه میتوانند از خدمات این خانه استفاده کنند. یکی از روشهایی که میتواند در موفقیت شرکتها هنگام ورود به بازار این کشور مؤثر باشد، حضور آنها در نمایشگاههای فناوری است. پیشنهاد میشود شرکتها در فراخوانهایی که ما منتشر میکنیم، مشارکت داشته باشند.
سعیدی ادامه داد: اخیرا نمایشگاهی در حوزه قطعهسازی خودرو در مسکو برگزار شده است و شرکتهایی که در حوزههای قطعه سازی فعالیت دارند، میتوانستند محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کنند. بسیاری از شرکتهای اروپایی قطعهساز در این کشور، شرکتهای خارج شده از این کشور، شرکتهای در حال خروج از آن و شرکتهای خودروسازی روسیه به شدت نیازمند خرید قطعات هستند.
وی نمایشگاه دیگر این کشور را در حوزه صنایع غذایی دانست و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه از ۲۹ شهریور تا اول مهرماه برگزار خواهد شد. شرکتهای فعال در حوزههایی چون بستهبندی و صنایع غذایی میتوانند درخواست خود را برای حضور در این نمایشگاه ارائه دهند. شرکتهایی که در این نمایشگاه حضور یابند، از حمایتهای معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی بهرهمند خواهند شد.
سعیدی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در حوزه دارو، گفت: این نمایشگاه در شهر مسکو از اول آذرماه برپا میشود و شرکتهای فعال در حوزه دارو و افزودنیها میتوانند در این رویداد شرکت کنند.
خدمات توسعه بازار به شرکتها
وی اعزام هیاتهای تجاری را از دیگر خدمات این خانه نام برد و گفت: علاوه بر اینها هر شرکتی که با ما قرارداد منعقد کند، مشمول خدمات حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی میشود. به این صورت که بخش زیادی از هزینههای مربوط به غرفه، ویزا، ترانسفر داخلی و هتل پرداخت میگردد. ضمن آنکه ما خدماتی در زمینه ثبت محصولات شرکتها در کشور روسیه ارائه میدهیم.
سعیدی اضافه کرد: در صورتی که شرکتی با ما قرارداد یک ساله بازاریابی امضاء کند، در مدت یک سال علاوه بر آنکه محصولات آنها در بخش نمایشگاه دائمی خانه نوآوری و فناوری روسیه به نمایشگاه درمیآید، در نمایشگاههای مرتبط نیز عرضه خواهد شد.
وی مبلغ این قرارداد را ۳ هزار یورو عنوان کرد که ۲ هزار یورو آن از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تامین میشود و شرکتها تنها باید هزار یورو بپردازند.
به گفته وی، ۵۰ درصد از شرکتهای متقاضی برای این خانه در حوزه سلامت هستند.