یکشنبه, مهر 3, 1401
18.9 C
Rasht
خانهاخبار کارآفرینیتجارتتثبیت جایگاه ایران در تجارت با روسیه

تثبیت جایگاه ایران در تجارت با روسیه

تحریم ها علیه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت روابط تجاری فی ما بین دو کشور شده و می‌تواند راهکار برون رفت ما از این شرایط اقتصادی باشد.

به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند، در پی مطرح شدن گسترش تجارت با روسیه با وجود تحریم های موجود علیه دو کشور ایران و روسیه، خبرنگار ما صبح روز پنجشنبه مورخ 24/06/1401 با “ابوالفضل جهان زاد” قائم مقام شرکت بین المللی جهان کارگو به مصاحبه پرداخت.

ابولفضل جهان زاد در ابتدای مصاحبه در خصوص بازار با ارزش روسیه گفت: روسیه با توجه به گستره جغرافیایی وسیع و جمعیت 144 میلیونی بازار مناسبی بوده است که متاسفانه تا مدتی پیش آنچنان که باید مورد توجه تجار ایرانی قرار نگرفته بود.

اما با توجه به تشدید تحریم‌ها علیه ایران چند سالی است که به کانون توجه تولید کنندگان و تجار ایرانی تبدیل شده که جنگ روسیه با اوکراین و تحریم‌های جوامع بین المللی علیه روسیه شرایط را به گونه‌ای تغییر داده که مایل به گسترش تجارت با ایران هستند.

روسیه برای تامین مایحتاج خود به ایران نیاز دارد و این فرصت مناسبی است که در تجارت با روسیه جایگاهمان را در بازار روسیه تثبیت کرده  و در راستای برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی گامی مهم برداریم.

قائم مقام شرکت جهان کارگو در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر موانع گسترش ارتباط با روسیه افزود: در شرایط فعلی اما موانعی وجود دارد که کار را برای تجار بسیار سخت می‌کند که مهمترین آن انتقال پول است. حتی پس از توافق حذف دلار و افتتاح بانک مشترک تحت عنوان “میر بانک” کماکان برای انتقال پول و حتی بازکردن حساب در آن بانک با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستیم. این در حالی است که بانک ملی ایران سهام دار اصلی میر بانک است.

در بحث بروکراسی هم رویه‌های طولانی و خسته کننده‌ای وجود دارد که گاها با برخی سنگ اندازی‌ها کار را از آن چه هست نیز سخت تر می‌کند. در این بین تجار نوپا به دلیل تجربه پایین قربانی این آمد و شدها می‌شوند و گاهی پیش می‌آید که به  دلیل طولانی شدن روند تحویل کالا، طرف مقابل از معامله منصرف شده و تاجر ضررهای زیادی متحمل می‌شود.

وی در خصوص بازار هدف در روسیه یادآور شد: بخش وسیعی از اراضی کشور روسیه شامل نواحی سردسیر و غیرقابل کشت و بهره برداری می‌باشد که این کشور را به یکی از بزرگترین وارد کنندگان مواد غذایی تبدیل می‌کند. ایران با توجه به دارا بودن طیف وسیعی از محصولات کشاورزی و دامی می‌تواند با صادرات به روسیه، نهایت استفاده را در تجارت با روسیه ببرد.

ابوالفضل جهانزاد در خصوص راهکار حضور قدرتمند در بازار های خارجی برای تولید کنندگان ایرانی خاطر نشان کرد: بزرگترین ضعف تجار و تولید کنندگان ما این است که به دنبال برند سازی نیستند. در حالی که اگر به تنهایی توان خلق برند را ندارند می‌توانند با ادغام چند شرکت و استفاده از منابع تجمیعی به منافع مشترک بسیاری دست یابند و با حضور در بازار های پر رونق و جذب مشتری به مرور حتی به تولید فراسرزمینی در همان کشور برسند.

تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی هپی لند
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر