پنجشنبه, آذر 10, 1401
9.9 C
Rasht
خانهاخبار کارآفرینیصنعتصادرات محصولات صنایع نساجی و پوشاک باید تقویت شود

صادرات محصولات صنایع نساجی و پوشاک باید تقویت شود

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران ورود صنایع نساجی و پوشاک به دوره رکود را رد کرد و تقویت صادرات محصولات و تولیدات این صنایع را خواستار شد.

به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای علیرضا حائری در دومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی و دهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک در خصوص وضعیت صنایع نساجی و پوشاک گفت: عمده مشکل این صنایع کاهش تقاضای مصرف و انباشت کالا در انبار‌ها است.

وی اظهار داشت: برخلاف آنچه در برخی محافل و سایت‌ها مطرح می‌گردد، صنایع نساجی و پوشاک در رکود قرار ندارد.

حائری اضافه کرد: طبق تعریف علمی، اگر اقتصاد یا صنعتی دو دوره متوالی سه‌ماهه رشد منفی داشته باشد، وارد دوره رکود شده است و اگر در دو دوره سه ماهه رشد مثبت تجربه کند، از رکود خارج می‌شود.

وی افزود: بر اساس اعلام مسئولان، رشد ۵.۱ درصدی در کل بخش صنعت در سه ماهه نخست امسال تحقق یافت که این رقم در صنعت نساجی منفی نبوده است. هرچند آمار‌های سه ماهه دوم سال هنوز منتشر نشده، اما حتی اگر رشد زیربخش نساجی در این مدت منفی باشد، باز هم نمی‌توان گفت این صنعت در رکود قرار دارد.

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران ادامه داد: با این حال رصد بازار‌ها و همچنین فروش شرکت‌ها کاهش قدرت خرید مردم و افزایش انباشت کالا در انبار‌ها را نشان می‌دهد. با کاهش قدرت خرید مردم یکی از نخستین اجناسی که از سبد خرید خانوار‌ها خارج می‌شود پوشاک است.

وی خاطرنشان کرد: در این شریط باید بتوان علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم، بخش صادرات را هرچه بیشتر فعال کرد تا حبس نقدینگی شرکت‌ها در انبار‌ها باعث کاهش ظرفیت و تولید نشود.

حائری تصریح کرد: انباشت کالا در انبار‌ها، افزایش مراجعه شرکت‌ها به بانک‌ها برای تامین نقدینگی را به همراه خواهد داشت که فشار مضاعفی به بانک‌ها وارد می‌کند. همچنین اگر شرکت‌ها برای تامین نقدینگی اقدام نکنند وارد محدوده زیان می‌شوند؛ زیرا بهره‌های بانکی در سودآوری شرکت‌ها تاثیر منفی گذاشته و هزینه‌های تولید را بالا می‌برد که در نتیجه دومینووار به افزایش قیمت کالا‌ها و فروش کمتر اجناس می‌انجامد.

ثبت رکود صادرات یک میلیارد دلاری تا پیش از شیوع کرونا

وی اظهار داشت: صنعت نساجی در مجموع در مقایسه با دوره پیش از کرونا با کاهش صادرات مواجه شده است. به‌طوری که رکورد صادرات این صنعت در سال‌های گذشته ۷۵۰ میلیون دلار بوده است که برخی مسوولان با احتساب صادرات کیف و کفش، آمار آن را تا یک میلیارد دلار هم عنوان کرده‌اند.

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران گفت: در آخرین سال پیش از همه‌گیری کرونا فقط در بخش کف‌پوش و فرش ماشینی نیم میلیارد دلار صادرات صورت پذیرفت؛ اما کل صادرات صنعت نساجی در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی تاکید کرد: صنایع نساجی و پوشاک قابلیت و ظرفیت بالایی برای صادرات دارد و به‌ویژه فقط در بخش کف‌پوش و فرش ماشینی صادرات بیش از یک میلیارد دلاری و به همین میزان صادرات در بخش پوشاک متصور است.

این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: نمایشگاه نساجی و پوشاک مکانی مناسب برای شناساندن قابلیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌ها به شمار می‌رود. امیدواریم برپایی این قبیل رویداد‌ها بتواند راهگشایی برای شرکت‌ها در جهت افزایش فروش و صادرات باشد.

شایان ذکر است در نمایشگاه صنعت نساجی بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند و ضمن ارائه توانمندی‌های خود، زمینه‌های سرمایه گذاری، مبادلات تجاری و بازرگانی را فراهم کرده و با یکدیگر به گفتگو و تبادل اطلاعات نوین این صنعت می‌پردازند.

در این نمایشگاه ۱۵۵ شرکت داخلی و ۴۰ شرکت خارجی از هشت کشور شامل آلمان، ایتالیا، تایوان، ازبکستان، کره جنوبی، ترکیه، هند و چین جدیدترین تولیدات و خدمات خود را در حوزه صنعت نساجی ارائه می‌کنند. نمایشگاه مذکور تا دوم آبان ماه پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی هپی لند
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر