شنبه, آذر 5, 1401
16.9 C
Rasht
خانهتحلیل خبریگزارشبرای تکمیل راه آهن رشت-آستارا ۲۲ هزار میلیارد تومان نیاز است

برای تکمیل راه آهن رشت-آستارا ۲۲ هزار میلیارد تومان نیاز است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، راه آهن رشت-آستارا را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانست که برای تکمیل به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از ایسنا، خیرالله خادمی در خصوص راه آهن رشت-آستارا و حضور کشور روسیه در این پروژه اظهار داشت: این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی، حدود ۵۰ درصد مسیر به احداث پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است.

وی این خط ریلی را نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی دانست و گفت: یکی از گره‌های پروژه راه آهن رشت-آستارا تملک اراضی مسیر است؛ چرا که سرتاسر این پروژه زمین‌های کشاورزی ارزشمند وجود دارد و به ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است. علاوه بر این ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برای احداث پروژه نیاز خواهد بود که برای تامین آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و مجموع هزینه‌های این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: در حال حاضر کشور روسیه برای سرمایه‌گذاری و احداث پروژه راه آهن رشت-آستارا اعمال آمادگی کرده است. البته در کنار تلاش‌ها برای استفاده از منابع خارجی، از سوی وزیر راه و شهرسازی نیز پیگیری‌هایی برای تامین اعتبار از منابع خاص داخل کشور در حال انجام است.

خادمی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و جلسات مشترک با رئیس جمهور روسیه، تمایل این کشور به حضور در پروژه راه آهن رشت-آستارا بیشتر بود. به دنبال مذاکرات انجام شده، تیم‌های کارشناس روسی از این مسیر بازدید و مشخصات فنی پروژه را دریافت کردند. در نهایت قرار شد طی زمان‌بندی یک ماهه نتایج آن را اعلام کنند تا درباره نحوه ساخت به تفاهم برسیم.

به گفته خادمی، روسیه باید نحوه کمک مالی در این پروژه را مشخص کند که از طریق وام دولتی، سرمایه‌گذاری مشترک یا فاینانس است.

براساس گزارش وزارت راه، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور راه آهن رشت-آستارا را یک پروژه کلیدی و راهبردی دانست که شبکه ریلی کشور را تکمیل می‌کند و می‌تواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده کشور ما داشته باشد.  پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه مسیر رشت-آستارا بهترین کریدور حمل‌ونقلی بین جنوب شرق آسیا به سمت اروپای شرقی و روسیه است، جذب بار سنگینی داشته باشد و مقدار زیادی از کالاهایی که بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند در حال انجام است، جذب کند.

خادمی گفت: بنابراین احداث پروژه راه آهن رشت-آستارا هم به نفع ایران و هم به نفع حمل‌ونقل بین‌المللی است و هم حمل بین‌المللی کالا را متحول می‌کند و هم می‌تواند زمینه را برای استفاده از خاک ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی بار فراهم سازد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تصریح کرد: با وجود هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل راه‌آهن، معطل روسیه نخواهیم ماند و همزمان تامین اعتبار از سایر منابع را پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: راه آهن رشت-آستارا مهم‌ترین پروژه ریلی کشور به شمار می‌رود که تکمیل‌کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند.

تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی هپی لند
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر