دوشنبه, آذر 7, 1401
8.9 C
Rasht
خانهاخبار کارآفرینیتجارتپیش بینی خودروهای وارداتی به ایران

پیش بینی خودروهای وارداتی به ایران

با انتشار فهرست واردکنندگان مجاز خودرو مشخص شد که بسیاری از بازیگران پیشین، نقشی در سریال جدید واردات ندارند و نقش اول در اختیار خودروسازان و مونتاژکاران خواهد بود.

به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد فهرست احتمالی خودروهای وارداتی به ایران را مطرح کرده است.

سایپا: چانگان و کیا

سایپا در این سال‌ها با خودروسازانی مانند کیاموتورز کره، زوته، برلیانس و چانگان (هر سه از چین) همکاری داشته است. بنابراین هیچ بعید نیست به سراغ واردات خودرو از این شرکت‌ها برود. در این بین البته گفته می‌شود شرکت برلیانس ورشکست شده، که اگر چنین باشد، خودروهای وارداتی به ایران از این شرکت نخواهد بود.

پارس‌خودرو با نیسان می‌آید

پارس‌‌خودرویی‌ها از قدیم ارتباط خوبی با نیسان‌موتورز ژاپن داشته و علاوه بر مونتاژ برخی محصولات این شرکت، واردات نیز از آن داشته‌اند. به همین دلیل احتمالاً خودروهای وارداتی به ایران از طریق پارس‌خودرو محصولاتی مشهور از نیسان خواهد بود که شاخص‌ترین آن‌ها دو مدل سانی و جوک است.

نیسان جوک البته پیش‌تر توسط بخش خصوصی وارد کشور شده، اما فعلا خبری از خصوصی‌ها برای واردات خودروهای نیسان نیست و پارس‌خودرو رقیبی را در این میدان ندارد. در کنار نیسان، واردات محصولات رنو نیز در دستور کار پارس‌خودرو قرار دارد. این دو شرکت سال‌ها تحت قرارداد پلتفرم مشترک X۹۰ با یکدیگر همکاری داشتند و به واسطه آن، تندر-۹۰ (مشترک با ایران‌خودرو) و ساندرو در کشور مونتاژ شدند.

گفته می‌شود پارس‌خودرو می‌خواهد مدل جدید رنو ساندرو را وارد کشور کند؛ خودرویی که هرچند ظاهر زیباتری نسبت به مدل‌های فعلی ساندرو دارد اما همچنان آپشن و امکانات زیادی ندارد.

سیتروئن، از مونتاژ تا واردات خودرو

در دوران برجام و پس از اعلام آمادگی خودروسازان فرانسوی برای سهامداری در صنعت خودروی کشور، سایپا و سیتروئن بر سر همکاری مشترک در سایت کاشان (متعلق به سایپا) توافق کردند. طبق قرارداد منعقده، ۵۰درصد از سهام سایت کاشان به خودروساز فرانسوی واگذار و نام این شرکت به سایپا-سیتروئن تغییر کرد. حالا در لیستی که وزارت صمت اعلام کرده، نام سایپا-سیتروئن نیز دیده می‌شود. بنابراین این شرکت به صورت مستقل از سایپا قرار است اقدام به واردات خودرو کند.

گفته می‌شود گزینه اصلی این شرکت برای خودروهای وارداتی به ایران، سیتروئن است و این در حالی است که پیش‌تر مدل C۳ در این سایت مونتاژ می‌شد. با توجه به مونتاژ C۳ در سایپا-سیتروئن، هیچ بعید نیست این شرکت به سراغ واردات این مدل نیز برود.

کرمان‌موتور و هیوندایی

کرمان‌موتور به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی، سابقه همکاری با هیوندایی موتورز کره جنوبی را دارد. از همین رو انتظار می‌رود بخش عمده خودروهای وارداتی مدنظر کرمانی‌ها، از این برند باشد. کرمان‌موتور در دوران برجام هیوندایی را در مدل‌های i۱۰ و i۲۰ مونتاژ می‌کرد اما با فرارسیدن تحریم، ارسال قطعات این دو خودرو متوقف شد.

حالا ظاهرا کرمان‌موتور قصد دارد این دو محصول را بار دیگر و این بار از مسیر واردات عرضه کند. رقیب خصوصی اصلی کرمان‌موتور در میدان واردات هیوندایی، فعلا نامش در لیست شرکت‌های مجاز نیست و اگر این غیبت ادامه‌ یابد، انحصار واردات محصولات این خودروساز کره‌ای به دست کرمانی‌ها خواهد افتاد. در کنار مدل‌های موردنظر، این امکان وجود دارد که کرمان‌موتور انواع دیگر هیوندایی مانند اکسنت و النترا را نیز وارد کشور کند.

فولکس سواری ماموت

هرچند کرمان‌موتور سابقه همکاری با فولکس واگن را نیز در کارنامه‌اش دارد، با‌این‌حال به احتمال فراوان به فکر واردات از این شرکت نخواهد بود، زیرا یک خودروساز دیگر بخش خصوصی (ماموت) امتیاز واردات محصولات فولکس را در اختیار دارد. نام گروه ماموت البته فعلا در لیست شرکت‌های واردکننده قرار ندارد، با‌این‌حال نام یکی از زیرمجموعه‌های آن به نام مکث موتور در فهرست موردنظر دیده می‌شود.

در دوران برجام، گروه ماموت به عنوان نمایندگی رسمی فولکس واگن در ایران پذیرفته و محصولاتی مانند تیگوان و پاسات وارد بازار کشور شدند. آن زمان گفته می‌شد فولکس قرار است تحت همکاری با ماموت، برخی محصولات خود را در ایران مونتاژ کند و حتی ماموتی‌ها برای انجام این کار ساخت خط تولید را نیز شروع کردند.

این در حالی بود که با فرارسیدن تحریم‌های آمریکا در سال ۹۷، پروژه مونتاژ فولکس در ایران به فراموشی سپرده شد و با ممنوعیت واردات، ورود خودروهای این شرکت نیز متوقف شد. حالا با آزادسازی واردات، ماموت قصد دارد بار دیگر خودورهای وارداتی به ایران را از فولکس واگن انتخاب کند. با توجه به سقف قیمتی ۲۰هزاریورویی، گفته می‌شود ماموتی‌ها در اولین مرحله می‌خواهند فولکس واگن مدل پولو را وارد کنند. اما زیرمجموعه این شرکت – مکث موتور – نیز که نام آن در لیست شرکت‌های مجاز قرار دارد، احتمالا به واردات محصولات چینی را برگزیند.

البته هنوز مشخص نیست خودروهای وارداتی مدنظر مکث موتور برای چه مدل‌هایی هستند، اما واردات مدل‌های غیرچینی توسط این شرکت نیز منتفی نیست. در کنار مکث موتور، خودروسازی فردا هم احتمالا در همین مسیر اقدام به واردات خواهد کرد. نام این شرکت در لیست نخست واردکنندگان مجاز قرار گرفته و با توجه به اینکه محصولاتی از دانگ‌فنگ را مونتاژ می‌کند، هیچ بعید نیست گزینه‌های وارداتی‌اش چینی و متعلق به دانگ‌فنگ باشد.

آرین‌موتور و دوست ژاپنی

یکی دیگر از شرکت‌های جدیدا خودروساز بخش خصوصی که نامش در فهرست اولیه واردکنندگان مجاز آمده، آرین‌‌موتور پویا است. آرین‌موتور پویا پیش‌تر به واردات خودرو مشغول بود، اما پس از ممنوعیت واردات، تغییر مسیر داد و به سمت مونتاژ رفت. این شرکت حالا یکی از خودروسازان بخش خصوصی محسوب می‌شود که خودرویی چینی به نام لاماری را مونتاژ می‌کند.

با توجه به سابقه وارداتی آرین‌موتور پویا، به احتمال فراوان این شرکت خودروهای وارداتی به ایران را از میتسوبیشی انتخاب خواهد کرد. این خودروساز ژاپنی پیش‌تر محصولاتی مانند پاجرو، لنسر،  اوتلندر و میراژ را به ایران صادر کرده که این آخری، گزینه اصلی برای ازسرگیری واردات توسط آرین‌موتور پویاست. آرین‌موتور در گذشته با پسوند «تابان» محصولات دی‌اس فرانسه را نیز وارد می‌کرد. با این حال فعلا نامی از این شرکت (آرین‌موتور تابان) در لیست واردکنندگان مجاز به چشم نمی‌خورد. میتسوبیشی میراژ، اکلیپس و آتراژ، گزینه‌های قوی برای واردات خودرو توسط این شرکت هستند.

تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی
تحریریه کافه کارآفرینی هپی لند
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

spot_img

محبوب ترین ها

نظرات اخیر