کتاب نهایت مزیت رقابتی، تغییر استراتژی، پا به پای سرعت کسب و کار در تلاش برای به چالش کشیدن مفهوم مزیت رقابتی پایدار است و پایداری آن را نفی میکند. مزیت رقابتی به کمک شما میآید تا بتوانید در حیطه کسب و کار موفقتر از رقبا عمل کنید. مزیت رقابتی یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده برندگی شما محسوب میشود.
استراتژی مفهومی است که در تله خود ساختهاش، به دام افتاده است، در دنیای امروزی مزیتهای رقابتی ناپایدار، همواره برای بازاریابی و نوسازی مزیت تحت فشار خواهند بود زیرا فرایند بازاریابی برای موفقیت در شرایط مزیت ناپایدار کلیدی است. داراییها، منابع انسانی و قابلیتها از طریق بازاریابی از مزیتی به مزیت دیگر انتقال مییابد.
سازمانها باید همگام با تغییر محیط و حتی تکنولوژی، توانمندیها و قابلیتهای خود را رشد دهند و مزیتهای رقابتیشان را با تغییرات محیطی بازسازی کنند. این همان مفهومی است که نویسنده در کتاب نهایت مزیت رقابتی به وفور اشاره میکند و به کمک بحثهایی همچون تخصیص منابع و نوآوری سازمانی به طور جامعتر، پاسخگوی شما خواهد بود.
یکی از بزرگترین تغییراتی که باید در پیش فرضهای خودمان انجام بدهیم این است که بدانیم رقابت درون صنعت، چشمگیرترین تهدید رقابتی است و بهتر است تمرکز خودمان را در حوزهها بگذاریم.
همچنین نویسنده کتاب نهایت مزیت رقابتی معتقد است عمر نوآوری در دنیای تحت سلطه شرکتهایی که به دنبال بهره برداری از مزیتهای موجود هستند کوتاه است، نهایت مزیت رقابتی با فرضیههای سازنده باورهایمان در ارتباط با سازمانها به طور کامل تغییر کرده است. برای مثال بازاریابی مستمر چگونگی ایجاد قابلیت حرکت از حوزهای به حوزه دیگر را به جای دفاع از مزیتهای رقابتی موجود تشریح میکند. پس اگر شرکت قادر به انجام باشد از ثبات بالایی برخوردار خواهد شد.
در پیرو پادکست های گذشته باید عرض کنم تاثیرگذاری این اپیزود نه تنها بیشتر و مورد قبول تر از قبل بوده بلکه نگاه بسیار خوبی به این سبک از تفکر رسیدگی کرده به هر حال همچنان مثل قبل عالی و پر انرژی و آرزوی موفقیت بسیار برای تیم خوب شما