به گزارش کافه کارآفرینی هپی لند و به نقل از خبرگزاری تسنیم، جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان ضمن اشاره به افزایش صادرات ایران به عمان، اظهار داشت: اتاق مشترک ایران و عمان یکی از بهترین عملکردها را در سال جاری در میان اتاقهای مشترک بازرگانی داشته است که از دلایل مهم آن ارتباط سیاسی مناسب میان ایران و عمان است.
وی اضافه کرد: در سال جاری صادرات ایران به عمان تقریبا 100 درصد افزایشی بوده است و از حدود 600 میلیون دلار به 1میلیارد و دویست میلیون دلار رسیده است و حجم روابط تجاری به دو میلیارد دلار میرسد؛ گرچه در مقایسه با حجم تجارت با امارات عدد کوچکی است ولی تلاش شود تا به حجم تجارت با امارات برسد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان ادامه داد: ظرفیت های فراوانی برای توسعه صادرات محصولات تولیدی کشور وجود دارد. در فرمایشات مقام معظم رهبری با فعالان اقتصادی ایشان بر تولید و صادرات تأکید داشتند اما مسئولان حمایت های لازم را از تولید و صادرات ندارند. در بودجه سال آینده نیز با وجود تاکید 12 ساله ایشان از تولید و ارز آوری حمایت مناسبی از آنها نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: به تامین زیرساختهای تولید باید توجه ویژه داشت و تولید کننده را برای تامین آنها نباید با محدودیتهای ارزی مواجه کنیم تا واردات مواد اولیه و قطعات ماشینآلات را برای ادامه تولید بتواند تامین کند.
شخصیت سال صنعت غذای کشور تصریح کرد: جز معدود کشورهایی در دنیا هستیم که نظام توزیع اش دارای اشکالات اساسی است. حدود 4 میلیون واحد صنفی شناخته شده و 25 میلیون خانوار داریم یعنی حدودا برای هر 6 الی 7 خانوار یک واحد صنفی خرده فروشی داریم.
وی در ادامه گفت: سرویس دهی به این واحد خرده فروشی در نظام توزیع یک ناوگان بسیار عظیم میخواهد و به همین دلیل در یکی دو دهه اخیر دولت برای ایجاد این فروشگاههای زنجیره ای تلاش و از ایجاد آنها حمایت کرد ولی فروشگاههای زنجیره ای نتوانستند به آن رسالتی که در دنیا در حمایت از تولید و مصرفکننده دارند، برسند.
رازقی در پایان افزود: اگر قبول کنیم که اقتصاد علم است و بازار مسیر خود را دارد و بر اساس عرضه و تقاضا است؛ تولیدکنندگان در رقابت با یکدیگر میتوانند هم کیفیت کالا را افزایش بدهند هم قیمت را کاهش بدهند. تولیدکننده میتواند با کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده پایین تر کالا را تولید کند که به نفع مصرف کننده نیز عمل کرده است.